چرا زبان آلمانی بیاموزیم؟

مقاله 1397/06/12 2015
چرا زبان آلمانی بیاموزیم؟

فراگیری زبان خارجی امروزه از ضروری ترین نیازها برای وارد شدن به دنیای در حال جهانی شدن است. دنیایی که در آن تمام مرزهای کهن و سنتی یکی پس از دیگری راه زوال در پیش گرفته اند. در این میان، زبان آلمانی از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که به دنبال آنها یادگرفتن این زبان را در فهرست اولویت های زبان آموزان قرار داده است. مهم ترین این ویژگی ها جایگاه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور آلمان در تاریخ معاصر است. لازم به ذکر است که آلمان به لحاظ سیاسی یکی از تاثیر گذار ترین کشورهای حوزه ی اتحادیه ی اروپا است. به لحاظ اقتصادی آلمان رتبه ی سوم را در جهان دارا می باشد. و در نهایت، آلمان با فرهنگی کهن در عرصه های مختف علوم، فلسفه، ادبیات و موسیقی از پیشگامان نهضت اعتلای فرهنگ و هنر است.

کسی که آلمانی می داند، می تواند نوشته های نویسندگان بزرگ قرن های گذشته مانند گوته، شیلر و برشت را به زبان اصلی بخواند، در شرح زندگی نامه خود به این مطلب خاص اشاره نماید ( بسیاری از شرکت ها در پی داوطلبانی اند که زبان آلمانی می دانند) ، در دانشگاه های آلمان، اتریش و سوییس به طور رایگان تحصیل کند، به فستیوال فیلم برلین برود، در جشن اکتبر در مونیخ و یا در کارناوال کلن شرکت کند، آخرین مقالات و کتاب های علمی را مطالعه کند ( در زمینه مقالات علمی آلمان در مقام دوم است. ۲۸٪ تمام کتاب های علمی که در سطح بین الملل منتشر می شود، آلمانی است) ، در سطح بین المللی اعلام داوطلبی نماید – آلمانی یکی از زبان های رسمی اتحادیه اروپاست و در بسیاری از شرکت ها و نهاد های بین المللی مورد استفاده دارد.

 

اشتیاق برای فراگیری زبان آلمانی

وزیر امور خارجه آلمان قصد دارد با ایجاد کمپین «آلمانی - زبان نوآوری ها» از رواج زبان آلمانی در خارج پشتیبانی نماید. وزیر کشورآلمان، این پروژه را به وزارت خارجه آلمان معرفی کرده است. آلمانی رایج ترین زبان در سراسر اروپا است.

به طور تقریبی ۱۵ میلیون نفردر سراسر جهان آلمانی را به عنوان یک زبان خارجی گفتگو کرده و یا می آموزند. با وجود این از تعداد نوآموزان این زبان در سال های اخیر کاسته شده است. او این روند را به «زنگ خطری» برای معطوف ساختن توجه دولت آلمان به مشکلی تعبیر کرده است که لازم است درجهت بر طرف ساختن آن اقدام نماید.

همچنین یاد آور شد که نهادینه کردن زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی مستلزم آن است که بتوانیم اهمیت چند زبانه بودن را به عنوان زیربنای ارزشمندی برای توسعه فرهنگی و اقتصادی مورد توجه قرار دهیم. همچنین لازم است که در سطح کل اروپا نیز به این امر پرداخته شود. پروژه های آموزش زبان، پروژه های نسلی و در نتیجه مستلزم سرمایه گذاری های دراز مدت می باشند. برای این که بتوانیم سیاست های یادگیری زبان را به صورت ضربتی اجرا نماییم، لازم است که بودجه مالی برای حمایت از زبان به صورت دراز مدت تدوین شوند.کمپین «آلمانی – زبان نوآوری ها» باید بتواند اشتیاق لازم را برای فراگیری زبان آلمانی در سراسر دنیا ایجاد کند. عنوان این کمپین با پروژه موفق «آلمان - سرزمین نوآوری ها» مرتبط است که همزمان با برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی در سال ۲۰۰۶ با موفقیت برای آلمان تبلیغ نمود. وزارت خارجه آلمان و هم پیمانانش در صددند با کمک پروژه ها و برنامه های متنوع در سراسر جهان، برای زبان آلمانی تبلیغ کنند.

 

آلمانی رایج ترین زبان در اروپا

زبان آلمانی، زبان مادری بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم جهان است. هیچ زبان دیگری در اروپا به وسعت و گستردگی زبان آلمانی نیست. زبان آلمانی در مدارس به عنوان زبان خارجی تدریس می شود. بیش از ۱۲/۸ میلیون دانش آموز در خارج از آلمان به یادگیری زبان آلمانی می پردازند.بیشترین زبان آموزان زبان آلمانی در ناحیه اروپا در کشور لهستان می باشند (۲/۳۵ میلیون نفر)، روسیه (۲/۳ میلیون نفر) و فرانسه (۱/۲میلیون نفر) پروژه کمپین «آلمانی – زبان نوآوری ها» بدون کمک سازمان های وابسته به سیاست خارجی آلمان در زمینه فرهنگی، تحقق نخواهد یافت.

مهم برای تحقق این امر شبکه جهانی «مدارس شریک» هستند که دسترسی به زبان و آموزش آلمانی را ممکن ساخته و میل به شناختن آلمان امروزی را در آن جامعه ایجاد می کنند. تعداد مدارس این شبکه در دو سال گذشته ۵۰۰ مدرسه را در برمی گرفت که این تعداد امروزه به ۱۴۲۰مدرسه می رسد.

وی خاطر نشان کرد که سرمایه گذاری بر روی زبان آلمانی تبلیغ مناسبی برای اقتصاد و مراکز علمی-دانشگاهی در آلمان خواهد بود. از این جهت، تلاش خواهد شد که پروژه کمپین «آلمانی – زبان نوآوری ها» در کشورهایی که تعداد زیادی از مردم آن زبان آلمانی را می آموزند، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا پنج ماشین با علامت «آلمان-ماشین» در لهستان حرکت کرده و نزد معلمان، خانواده ها، دانش آموزان و دانشجویان برای یاد گیری زبان آلمانی تبلیغ می کند.وزیر کشور همچنین قصد دارد با جلب حمایت نهادهای دولتی و مهم بروکسل دراتحادیه اروپا نیز برای گسترش زبان آلمانی تلاش نماید.

 

انسیه صیادیان

تصاویر مطلب

   
پیوند کوتاه:
امتیاز بدهید:
1 2 3 4 5
0/5 (0 امتیاز)
نظر خود را وارد کنید

گروه نرم افزاری شاهوار